Урок з української літератури у 5 класі
Тема. Літературні казки. І.Франко. Дитинство письменника. І.Франко-казкар (зб. «Коли ще звірі говорили»). Казка „Фарбований Лис". Зміст твору.
Мета: розповісти учням про дитячі роки Івана Франка; ознайомити з творчістю письменника – казкаря ; вчити переказувати твір і визначати головну думку в ньому; розвивати вміння виразного читання; виховувати доброту, почуття справедливості доповнити запропонований учителем перелік цілей уроку власними.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Теорія літератури: літературна казка
Обладнання: портрет І. Франка, бібліотечка-виставка дитячих творів митця, кольорові ілюстрації до змісту програмової казки.
Ф о р м и і методи р о б о т и: робота в групах, «'Незакінчене речення», виразне читання, читання в ролях, запитання до вчителя, читання з позначками, інтерактив «Колективна казка», «Довідкове бюро», «Асоціативна хмаринка», гра «Хто швидше», парний переказ, випереджувальні завдання.
Випереджувальні завдання: пригадати імена письменників-казкарів та назви їхніх творів; дібрати матеріал для повідомлення про І.Франка.
X і д у р о к у
І. Організаційний момент.
Створення емоційно-позитивного фону.
II. Цілевизначення та планування.
1. Окреслення кола проблем, які будуть розв'язуватися впродовж вивчення теми.
2. Ознайомлення з цілями теми, вибір з переліку тих, що стосуються цього уроку.
Орієнтовно
Будемо знати ::
° зміст поняття "літературна казка";
° факти про дитячі роки І.Франка;
° зміст 2-3 казок зі збірки "Коли ще звірі говорили";
Навчимось :
° розрізняти народну і літературну казку;
° розповідати про дитинство письменника, про І.Франка - автора казок;
° виразно переказувати одну з прочитаних казок; виділяти головну думку у творі;
° обгрунтовувати власне ставлення до прочитаного;
3. Доповнення пропонованого переліку власними цілями
4. Ознайомлення з планом роботи (можливе внесення змін).
IIІ. Актуалізація опорних знань
«Мікрофон»
• Чи подобаються вам казки? Чому?
• Що таке казка?
• На які три великі групи поділяються казки?
• Як ви вважаєте, чи варто вірити в реальність змісту казки? З якою метою народ їх складав?
• Чим приваблюють читача казкові герої?
IV. Етап організації виконання плану діяльності
1. Вступне слово вчителя
ІВАН ЯКОВИЧ ФРАНКО (27.08.1856 - 28.05.1916)
27 серпня 1856 р. в селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту на Галичині у сім'ї відомого на всю
округу коваля народився рудоволосий, ясноокий хлопчик.
Ясьо (так звала мати сина) ріс розумною дитиною. У нього виникало безліч запитань, з якими
він звертався до дорослих. А ті не завжди могли задовольнити допитливість хлопчика і здебільшого відповідали: «Виростеш — про все дізнаєшся сам». Родина Франків жила, як на ті часи, в достатках. Ріс хлопчик роботящим, товариським. Він залюбки допомагав батькам по господарству, любив і розумів підгірську природу.
Мати Івася, ласкава й співуча, надзвичайно любила українську пісню. Так з голосу матері хлопчик запам'ятав багато народних пісень.
Великою мрією неписьменних батьків було дати освіту своїй дитині. У шість років віддають Івася до школи в сусіднє село, звідки була родом мати, оскільки тамтешня школа вважалася кращою, ніж у Нагуєвичах. Потім І. Франко переходить до так званої нормальної школи при монастирі в Дрогобичі, а згодом — до Дрогобицької гімназії.
Вчився хлопчик легко, оскільки від природи був здібним, мав надзвичайну пам'ять. З допомогою дядька по матері, як пише І. Франко в автобіографічному листі, за десять днів він навчився читати українською мовою. «Шевченка... я вивчив майже всього напам'ять (а пам'ять у мене була така, що лекцію історії, котру вчитель цілу годину говорив, я міг опісля продиктувати товаришам майже слово в слово!»),— згадує письменник роки навчання. А до того був ще й дуже працьовитий.
Івась рано залишився сиротою. Коли йому було дев'ять років, помер батько. У сім'ю прийшов вітчим, бідний наймит із сусіднього села. Працьовитий, добрий чоловік, він доклав усіх зусиль, що хлопець здобув освіту. У шістнадцять років І. Франко втратив матір, вітчим одружився вдруге.
Зі спогадів його сучасників постає середній на зріст худорлявий юнак з рудуватою кучерявою чуприною, високим чолом, ясними очима, з рішучим виразом обличчя, з привабливою, захоплюючою манерою вести розмову. (Звертається увага на портрет митця та фотоілюстрації з його життя.) Серед ровесників відрізнявся ще й тим, що все вмів робити, надзвичайно швидко писав, читав, швидко орієнтувався в різних ситуаціях.
У липні 1877р. Іван Якович був заарештований. «У в'язниці,— згадує письменник,— не знаю чому — ставились до мене з особливою суворістю. Запхано мене до найгіршої камери, до злодіїв, убійників та інших звичайних злочинців. Протягом дев'яти місяців, проведених у тюрмі, сидів я
переважно у великій камері, де перебувало вісімнадцять — двадцять вісім злочинців, де зимою ніколи вікно не зачинялось і де я, слабий на груди, з бідою добивався привілею спати під вікном... прокидався майже завжди з повним снігу волоссям на голові.»
Іван Якович Франко був високоосвіченою людиною. Здобувши університетську освіту, письменник їде до Відня, де одержує ступінь доктора філософії. Він мріє про посаду викладача Львівського університету, але реакційні кола Галичини зробили все, щоб не допустити «політично ненадійного» Франка до університетської кафедри.
У галузі дитячої літератури Іван Якович активно працює починаючи з 1890р. Він опублікував збірку казок «Коли ще звірі говорили», написав низку оповідань. Найбільш «особистим» є оповідання «У кузні», де змальовано картини раннього дитинства майбутнього письменника, а найулюбленіший герой — хлопчик Мирон. З ним діти зустрічаються в багатьох оповіданнях («Малий Мирон», «Олівець», «Під оберегом».)
І. Франко любив одяг строгого кольору, нешнуровані черевики. Майже завжди носив вишивану сорочку.
Був письменник завзятим рибалкою. Друга його пристрасть — рибництво, яке часто поєднував з пішими мандрівками. Мріяв купити велосипеда, але так і не купив, бо жив скромно, невибагливо, навіть убого, Він навіть не спромігся придбати на смерть нової сорочки, тому ховали його в чужій. Похований митець на Личаківському цвинтарі у Львові.
2. «Довідкове бюро» (словникова робота).
Теорія літератури. Поняття про літературну казку
Особливості літературної казки.
* Творець - конкретна особа, авторство особисте.
* Мас писемну форму.
* Текст канонічний (не можуть бути внесені довільні зміни).
* Образ героя максимально індивідуалізований.
* Число варіантів будь-яких мотивів сюжету нічим не обмежене.
* Час і місце створення казки відомі або визначаються досить точно за ознаками, прикметами
часу в тексті.
* Письменник — автор, творець, який відображає життя в художніх образах за допомогою
своєї уяви, властивими лише йому засобами і на відповідному матеріалі.
3. Франко — митець літературної казки.
Збірка письменника «Коли ще звірі говорили» (1899)
Іван Якович особливого значення надавав казкам як найбільш доступній формі викладу й сприймання. Адже в казковій одежі, в алегоричних образах, на думку письменника, можна краще донести до дитячої уяви велику правду людського буття, розбудити в малят цікавість та увагу до явищ природи, на вчити ненавидіти зло й несправедливість, сіятися і думати.
Видатний письменник у дитинстві любив слухати пісні матері, байки, розповіді старих людей. Ще в початковій школі, дев'ятирічним малим, Івась почав старанно записувати коломийки, приповідки, казки, довівши їх кількість за 800! Це були перші кроки майбутнього письменника, через які розкривався йому світ звичайних людей, їх душі, сподівання. Це був час, коли І. Франко-школяр ще й сам не до кінця усвідомлював потягу до народної творчості, до людських сердець. Хлопчиком Івась вбирав у себе розповіді сільських оповідачів у кузні батька-коваля. Тому вже з дитинства відчув нерівність між людьми, несправедливість, що існувала довкола. Реальне життя в співіснуванні з кривдою, неправдою передавалося у безцінних народних скарбах — казках, зокрема про тварин, які так подобалися майбутньому письменникові. Ставши дорослим, він сам почав їх писати, через образи звірів — жорстоких, підступних, хитрих — викривав несправедливість у тогочасному житті. Всім серцем прагнучи допомогти чесному, але не раз кривдженому трудовому народові, учив його майбутнє — дітей — розпізнавати зло, ненавидіти його, боротися з ним.
І. Франко написав майже п'ятдесят казок, двадцять із них увійшли до збірки «Коли ще звірі говорили» (1899). Як правило, всі вони — це художньо опрацьовані переклади з грецької, індійської, німецької, російської, арабської та інших мов, своєрідні літературні обробки. Проте найчастіше, розширював, надаючи творові соціальної загостреності, національного колориту (як говорив сам автор, «На чужий позичений рисунок накладав інші українські кольори»).
Кожна казка І. Франка має висновок.
4. Робота над твором І. Франка «Фарбований Лис»
4.1. Учитель читає фрагмент казки, решту тексту – учні.
Тема казки: розповідь про хитрого Лиса Микиту, його прагнення до легкого і безпечного життя шляхом брехні та улесливості, за що він урешті-решт отримав покарання.
Ідея: засудження користолюбства, нечесності, хитрування, висміювання пихатості й зарозумілості.
Основна думка: нечесність, підступність, життя заради задоволення власних потреб — те негативне, що зневажав народ, з чим намагався боротися і що прагнув подолати.
Жанр: літературна казка про тварин.
5. Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати,
Будемо відпочивати.
Три, чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять, шість! Засміялись,
Кілька разів понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у світлий клас.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім, вісім! Час настав
Повернутися до справ.
6. Бесіда:
- Чому казка має таку назву? Хто є головною дійовою особою?
- Як автор ставиться до Лиса Микити? Вовка? Ведмедя? Лісових звірів?
- Хто з персонажів казки заслуговує на повагу? Чому?
- Хто першим злякався, коли побачив пофарбованого Лиса?
- Чому Лис обдурив звірів?
7. Робота в зошитах
«Асоціативна хмаринка»
- Впишіть, якими рисами характеру наділив Лиса І. Франко.
( Хитрий – прехитрий, вигадливий, спритний злодій, гордий, відважний, лукавий, брехун, ошуканець).
8. «Лінгвістична хвилинка».
- Дібрати синоніми до слова ЧКУРНУТИ
( дременути, дмухнути, майнути, шмигнути, податися)
- Робота з ілюстрацією
Визначення головних і другорядних персонажів
Головні персонажі: Лис Микита, собаки, Вовчик – братик.
Другорядні персонажі: Вовчиця, Ведмідь, Кабан, Олень, мавпа Фрузя, селяни, маляр, інші звірі.
V. Закріплення знань, умінь, навичок
1. Гра «Хто швидше» (робота у групах).
Після ознайомлення з біографією письменника вчитель розподіляє учнів на дві команди, кожна з яких обирає свого представника на роль «письменника». Потім учитель ставить питання обом командам за фактами біографії автора, а обрані учні відповідають, порадившись з командою.
Перемагає та команда, яка швидше надасть більшу кількість правильних відповідей. Перелік питань:
Як звали батька І. Франка? (Яків)
Ким працював батько письменника? (Ковалем)
Де знаходиться село, у якому народився І. Франко? (На Львівщині)
Що стало для маленького Івана першим джерелом поезії?(Материнські пісні)
Яких мов навчався І. Франко? (Українська, польська, німецька)
Скільки братів та сестер було у Франка? (Троє)
Які стосунки були у І. Франка з вітчимом? (Він його поважав)
Коли І. Франко залишився круглим сиротою? (У 16 років)
Скільки книг було у І. Франка на час закінчення гімназії? (Близько 500)
Як називалась перша поезія І. Франка, яка з'явилась у друці? («Народна пісня»)
Що казав про І. Франка його товариш Іполит Погорецький? («У гімназії Франко був дуже скромний і несміливий. Ходив у полотняній блузі, носив багато книжок і дуже багато читав... При нужденній лампі читав він нам то свої поезії, то «Кобзар» Шевченка, то дещо зі Словацького та Міцкевича».)
Як називається збірка І. Франка, присвячена казкам про тварин? («Коли ще звірі говорили»)
2. Інтерактив «Колективна казка»
Вчитель пропонує учням поділитися на 2-3 групи та скласти колективні казки на одну з тем (кожна команда обирає тему за жеребом):
□ «Жила собі книжка...»
□ «Був собі горобець...»
□ «Звідкілясь з'явилась квітка...»
Кожен член команди пише на аркуші по реченню, продовжуючи тему так, щоб у результаті утворилась цільна історія. Перемагає команда з найцікавішою казкою.
VI. Підсумок уроку
Мудро колись сказав І. Франко: «Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли люба мама чи бабуся
розповідала казки, не забудете до смерті» і справді, казкові герої змалечку живуть з нами,
допомагають осмислювати життя, розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве і потворне. Тому казка завжди цікава для нас.
VІІ. Контрольно-оцінювальний етап
- Після прочитання …. , я зрозумів (ла) …
- Мені хотілося б почути думку …
Продовжи речення :
- Сьогодні на уроці я дізнався …
- Моя робота на уроці була …
- Найцікавішим на уроці було …, тому що …
- Сьогодні мені не вдалося …, тому що
VІІІ. Домашнє завдання.
І-ІІ р. Знати зміст казки, переказувати;
ІІІ-ІV. Підготувати текстовий матеріал для опрацювання образу Лиса Микити .
Ілюстрації до казки (за бажанням).
|