Субота, 28.06.2025, 08:01
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя української мови і літератури Мацко А. В.

Меню сайту
Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Конспект уроку. Українська література. 5 клас

Урок української літератури у 5 класі

 

     Тема. Василь Королів-Старий.  «Хуха-Моховинка». Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору.

      Мета уроку: розповісти учням про життя Василя Королева-Старого, його  фантастичні  казки, розкрити зміст казки  «Хуха-Моховинка»,   формувати вміння вдумливо та виразно читати казку, знаходити зовнішність фантастичних істот, оцінювати вчинки персонажів з позиції гуманізму, розрізняти героїв – носіїв добра і зла, розвивати мовлення учнів, критичне мислення, уяву, виховувати доброту, порядність, чуйність, уважне ставлення до ближнього, прищеплювати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності.

     Учні повинні знати: біографічні дані Василя Королева-Старого, зміст казки

 «Хуха-Моховинка»,  трактування нечистої сили у фольклорі та авторське тлумачення.

      Учні повинні вміти:виразно читати казку та  переказувати її, називати риси

зовнішності героїв, давати оцінку описуваним подіям, коментувати вияви добра і зла  у вчинках казкових героїв, складати простий план літературної казки.

      Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок-відкриття.

      Міжпредметні зв’язки: українознавство, образотворче мистецтво, світова література.

     Методи і форми роботи: вправа «Спіймай промінчик сонця», «Мікрофон», робота в парах,  робота в групах, міні-дискусія, метод «Прес», «Незакінчене речення».

      Обладнання: портрет письменника, збірка Василя Королева-Старого «Нечиста сила», ілюстрації до твору, опорні картки, дидактичний матеріал.

                                         

 

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

1.Вправа «Спіймай промінчик сонця».

Спіймайте у долоньку промінчик сонця. Відчуйте, як він зігріває вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігріють всіх, хто поруч.

2. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

– Недавно пролунав дзвінок, який повідомив про початок уроку. З яким настроєм ви прийшли на урок? Продемонструйте смайликом. (Відповідно до настрою учні піднімають смайлики, що символізують «Радість», «Байдужість», «Сум». Настрій учнів визначається протягом усього уроку і в кінці).

ІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду.

  1. Бліц-опитування.
  • Як називається твір про незвичайні, часом фантастичні, але повчальні події?
  • Що характерне для народної казки як жанру?
  • Чим народна казка відрізняється від літературної?
  • Чому добро в казках завжди перемагає зло?
  • З якою метою у казках поруч з реальними подіями значна увага приділяється фантастиці?
  1. «Мікрофон».
  • Чого я чекаю від знайомства із творчістю Василя Королева-Старого?

ІІІ. Цілевизначення та планування.

  1. Слово вчителя.
  2. Сьогодні ми спробуємо відкрити для себе дивовижний світ творчості Василя Королева-Старого, відчути її серцем і осягнути розумом, переконатися у великій гуманності його творів.
  3. Колективне планування діяльності.

    ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя.
  • Можливо, вам, шановні друзі, вже відоме ім’я Василя Королева-Старого. Не так давно у видавництві «Веселка» побачила світ його книжечка під таємничою назвою «Нечиста сила». Що ж, загадкового, фантастичного, захоплююче неймовірного в збірничку й справді вдосталь. Твори написані майстерно, вигадливо, доступно, невимушено. Автор вільно і нестримно фантазує, змушуючи читача знову і знову повертатися до книжки. Хто ж цей великий фантазер?
  1. Виступи учнів з повідомленнями.

Учень 1.Народився Василь Костянтинович Королів-Старий (справжнє прізвище – Королів) 4 лютого 1879 року в селі Ладан Прилуцького повітуна Полтавщині. Освіту здобував спочатку в духовній семінарії, проте кар’єра священика  мало приваблювала молодого допитливого юнака, закоханого в життя і літературу. Тому він переїжджає з Полтави до Харкова, щоб продовжити навчання у ветеринарному інституті.

Учень 2.Одержавши диплом, Василь Королів-Старий працює за спеціальністю і навіть  видає популярний посібник з ветеринарії, а також проводить велику просвітницьку роботу серед селянства. Займався укладанням народних календарів та листівок, які були дуже потрібними у повсякденному житті та побуті.

Учень 3. У 1919 році Василь Королів-Старий виїхав у країну, яка тоді називалася Чехословаччина. В Україні  в той час відбувалися пореволюційні події. Працював в Українській сільськогосподарській академії в Подєбрадах (Чехословаччина), активно продовжував видавничу, перекладацьку, наукову і письменницьку діяльність.

  1.  Робота в парах.
  • Поспілкуйтеся з автором підручника, який теж розповідає про Василя Королева-Старого. Випишіть у зошити назви творів, які письменник написав для дітей. Поставте один одному запитання на основі прочитаного.
  1. Словникова робота.

Демонологія – це людські уявлення про злих духів, що дійшли до нас з давніх часів.

Демони – фантастичні істоти, найпопулярнішими серед яких є мавки, домовики, хухи і потерчата.

Домовик – найдавніший демонічний образ у багатьох народів, хатній бог, охоронець домашнього вогнища.

Потерчата – душі дітей, які померли нехрещеними і стали болотяними вогниками.

Хуха –міфічна істота, пухка, як мох.

  1. «Довідкове бюро».

Робота з підручником.

Якими показані хухи у слов’янській міфології?

  1. Первинне читання казки з настановою.
  2. Робота зі змістом казки.
  • Яке враження справила на вас казка?
  • Образи яких фантастичних істот згадуються у казці?
  • Чому Хух по-різному називали? Від чого це залежало?
  • Якою Хухою є Моховинка? Знайдіть, як про це сказано у тексті.
  • Через що  Хух не може побачити людина?
  • Чому Моховинка, яка залишилася без домівки. Не могла жити з батьками або сестричками, хоча вони запрошували її до себе?
  • Як Моховинка стала хлібною хухою?
  • Які стосунки склалися між Моховинкою і дітьми? У чому це виявилося?
  1. Вибіркове виразне читання.

Зачитайте уривки казки, що свідчать про добре серце Моховинки, її чуйність, щирість.

Коли люди почали вірити в існування Хух?

Зачитайте уривок, де сказано, як Хухи допомогли вижити злому діду.

Чим дід віддячив Хусі за допомогу?

  1. Міні-дискусія.
  • Чи не здається вам, що Василь Королів-Старий розчарувався в людях?
  • Чи поділяєте ви такі його думки: «Люди дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози», «Люди взагалі дуже неуважні, і вони мало дечого помічають навколо себе»?
  1. Робота в групах.

І група – записати два вчинки Хухи, які підтверджують  думку, що вона була доброю істотою.

ІІ група – зачитати опис Хухи, розповісти, якою ви собі уявляєте Хуху.

  1. Екскурсія в картинну галерею.

Розгляд  та коментування ілюстрацій до казки.

    V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1.Метод «Прес».

Хто з героїв казки  «Хуха-Моховинка» втілює добро, а хто – зло?

Порівняйте казку «Хуха-Моховинка»  з казкою Г.Х.Андерсена «Снігова королева» та казкою Ш.Перро «Попелюшка». Хто в цих казках втілює добро, а хто – зло?

  1. «Незакінчене речення».
  • Після прочитання казки «Хуха-Моховинка» я зрозумів…
  • Казка Василя Королева-Старого вчить…
  • На уроці мені було цікаво, тому що…
  1. З’ясування емоційного стану школярів.

Чи змінився ваш настрій в кінці уроку?

Продемонструйте смайликом.

 VІ. Домашнє завдання.

І-ІІ р. Скласти простий план казки «Хуха-Моховинка».

ІІІ-ІУ. Написати листа письменнику «Про що б хотілося розпитати в автора казки».

На вибір: скласти загадки про персонажів твору, усна розповідь «Нові пригоди Хухи-Моховинки».                                                                         

Категорія: Мої статті | Додав: matsko (03.12.2014)
Переглядів: 4870 | Рейтинг: 2.5/2
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2025
Конструктор сайтів - uCoz